Skriv sökord

Sparbanken Västra Mälardalen: Bäst i Sverige på kundnöjdhet – Sparbanksidén vinnande koncept

Corona I samhället SKI

Senast uppdaterad: 28 september, 2020

Det blir guldmedalj i kundnöjdhet för Sparbankerna, både bland privat- och företagskunder, när Svenskt Kvalitetsindex rapporterar resultatet av den årliga branschundersökningen. ”Vi är så glada och stolta, tack alla kunder som varit med och gett oss fin återkoppling”, säger Mikael Bohman, VD på Sparbanken Västra Mälardalen.

Sparbanken Västra Mälardalen brukar ligga i topp i SKI-mätningen, liksom många av sparbankerna runt om i Sverige. I år är inget undantag. Att Sparbankerna kommer på en förstaplats både bland privat- och företagskunder, jämfört med övriga branschaktörer tycker Mikael Bohman är ett kvitto på att Sparbanksidén uppskattas runt om i Sverige.
– Sparbanksidén innebär att vi sparbanker erbjuder mer än ekonomisk rådgivning, lån och sparande. Vi ger tillbaka på olika sätt till regionerna där vi är verksamma. För oss på Sparbanken Västra Mälardalen innebär det att vi varje år avsätter delar av vinsten till bra saker just här, i Köping, Arboga och Kungsör, berättar Bohman.
Sparbanksbonus, sponsring av föreningsliv och kultur, och bidrag till projekt och idéer genom Sparbanksmiljonen, är några exempel. Under 2020, då många aktiviteter och evenemang ställdes in på grund av coronaviruset, har Sparbanken Västra Mälardalen till exempel delat ut surfplattor till äldreboenden i Västra Mälardalen, köpt in lokalproducerad handsprit som skänkts till vården, företag och föreningar, delat ut en extra miljon i Föreningsstöd till lokala föreningar, samt delat ut en extra Sparbanksbonus, vilket gynnar lokal handel.
– Alla dessa insatser är möjliga eftersom vi är en Sparbank som drivs på ett annorlunda sätt än många andra banker. I dagsläget finns det 58 sparbanker, runt om i Sverige. De fungerar alla på ungefär samma sätt, med samma värdegrunder och samma Sparbanksidé som grundtanke, säger Mikael Bohman.
Vad är det kunderna uppskattar mest hos er på Sparbanken Västra Mälardalen?
– Undersökningen visar att kunderna värdesätter att vi är lokala, personliga och kunniga, samt att vi engagerar oss i att utveckla Köping, Arboga och Kungsör. Vi är så stolta och tacksamma över de fina betygen. Tack alla kunder som varit med och svarat, det bidrar till att vi kan bli ännu bättre i framtiden, säger Mikael Bohman.
För mer information
Mikael Bohman, VD
Telefon 0221–344 58
Mobil 070–556 52 35
E-post mikael.bohman@sparbankenvm.se

FAKTA OCH SIFFROR
Aktuella siffror SKI 2020
Sparbankerna som grupp kommer på en förstaplats för både privat- och företagskunder, med betyget 76,3 (privatkunder) och 73,2 (företagskunder), att jämföra med genomsnittet för bankbranschen som ligger på 67,6 respektive 64,7.

Sparbanken Västra Mälardalens kundnöjdhet – höga siffror i flera mätningar 2020

Förutom SKI-undersökningen har Sparbanken Västra Mälardalen genomfört ytterligare en kundundersökning i år. Även den visar höga siffror i kundnöjdhet; betyg 85 av 100 utslaget på både privat- och företagskunder i banken.