Skriv sökord

Oanade möjligheter med digitala betaltjänster

bankföreningen, hjälpa anhöriga med banktjänster, oanade möjligheter

Den digitala utvecklingen skapar oanade möjligheter för oss i vår vardag. Det för med sig effektivitet och enkelhet när vi söker och får information, umgås och håller kontakt med varandra.

Ett område som en del medborgare fortfarande anser vara krångligt är digitala betaltjänster. Idag står ca 10 % av den svenska befolkningen utanför centrala tjänster som till exempel BankID och/eller Swish.

Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund har tagit initiativ till ett projekt som handlar om att inspirera och motivera de som är uppkopplade men som ännu inte tagit steget till att använda digitala banktjänster. Syftet är att hjälpa fler att förenkla sin vardag framförallt genom användade av BankID.

En samlingsplats för nyttig och viktig information

Många vill kunna göra sina ärenden enkelt, närsomhelst och varsomhelst. Men att ändra rutiner och komma igång är lättare sagt än gjort. Och bland de som ännu inte blivit helt digitala finns en del viktiga frågor som behöver få svar innan man är mogen att ta steget.

För att svara på frågor och berätta om de möjligheter som exempelvis BankID öppnar för kontakter med myndigheter, apotek och banker finns nu hemsidan: oanade-möjligheter.se. En samlingsplats för nyttig och viktig information och med många konkreta tips.

Där finns även material som anhöriga kan använda sig av för att hjälpa dem som behöver stöd och uppmuntran.

Börja med att besöka hemsidan oanade-möjligheter.se eller läs en broschyr här.