Skriv sökord

Ny organisation och stärkt fokus på hållbarhet i Roslagens Sparbank

Hållbarhet I samhället
Eva Heidenborg, privatchef och Malin Pellborn, chef hållbarhet, marknad & kommunikation på Roslagens Sparbank

Senast uppdaterad: 25 augusti, 2021

För att fortsätta vara relevanta och ha Roslagens nöjdaste kunder sjösätts nu en ny organisation med stärkt fokus på privat- och företagsaffären samt hållbarhet. Den nya organisationen innebär att den lokala strukturen med kontorschefer ersätts av en privat och en företagsorganisation.

Den största anledningen till förändringen är att få bättre förutsättningar för en fortsatt utveckling av fysiska och digitala kundmöten med en förstärkt kundupplevelse oavsett kanal. Dessutom stärks hållbarhetsarbetet med målet att ha en fullt integrerad handlingsplan för banken.

Ny chef för Hållbarhet, Marknad & Kommunikation

Malin Pellborn har utsetts till ny chef för Hållbarhet, Marknad & Kommunikation och hon har en bakgrund från liknande roller på bland annat SBAB och Skandia. Hon tillträdde sin roll 1:a juni. Genom rekryteringen tar Roslagens Sparbank ytterligare ett steg i sin satsning på hållbarhet och för att verka för ett attraktivt och öppet Roslagen i tillväxt.

– Att få vara med och bidra i en Sparbank som inte har några enskilda aktieägare, utan som verkar för att förbättra sitt närområde, har hållbarhet i sitt DNA och dessutom gett 140 miljoner de senaste 20 åren till utvecklingsprojekt i Roslagen känns bra i hjärtat, säger Malin Pellborn.

Fokus på en förstärkt kundupplevelse och på hållbarhet

För Charlotte Lindberg, vd Roslagens Sparbank, är det självklart att fortsätta fokusera på en förstärkt kundupplevelse och på hållbarhet.

– Vi arbetar med Agenda 2030 och har även skrivit under FN:s principer för ansvarstagande bankverksamhet. Den finansiella sektorn kommer med hjälp av flera nya regelverk vara avgörande för omställningen. Nästa steg för oss är att säkerställa att vi integrerar hållbarhet i hela vår verksamhet. Vi behöver dessutom hela tiden säkerställa att vi utvecklas i takt med kundernas behov. Den nya organisationen med ansvariga för privat och företagsaffären i bankledningen skapar goda förutsättningar för det, säger Charlotte Lindberg, vd Roslagens Sparbank.

Ny chef för privataffären

Eva Heidenborg blir ny chef för privataffären och har lång erfarenhet från Swedbank och Sala Sparbank. Senast kommer hon från en roll som chef för Private Banking & Premium på Swedbank i Uppsala.

– Jag ser fram emot att fortsätta utveckla privataffären i Roslagens Sparbank tillsammans med alla kollegor, inklusive fyra nya gruppchefer som precis fått sina uppdrag i den nya organisationen. Det är en spännande kommun som växer och jag hoppas kunna bidra tillsammans med teamet till ännu nöjdare befintliga kunder och många nya, säger Eva Heidenborg.

Utöver dessa förändringar har även Ingela Högberg från PayEx rekryterats som Chef Intern Kontroll, från 1:a mars 2021 och Anne Stenström, tidigare kontorschef i Roslagens Sparbank, började som ny HR chef den 16 augusti.

Den nya organisationen gäller från 1:a september och bankledningen ser då ut så här:

Charlotte Lindberg – VD
Eva Heidenborg – Privatchef
Johan Persson – Företagschef
Tomas Eriksson – Chef Affärsstöd
Anne Stenström – HR-chef
Malin Pellborn – Chef Hållbarhet, Marknad & Kommunikation
Emil Bladlund – Kreditchef
Maria Leijon Schöld – Ekonomichef
Ingela Högberg – Chef Intern Kontroll

Dela sidan: