Framtidens folkmusiker prisade under Bingsjöstämman

Folkmusikfesten var ett faktum igår under årets Bingsjöstämma. Musik, värme och glädje skapade en fantastisk stämning på både planerade och spontana spelplatser. Två unga musiker uppmärksammades extra under kvällen då de tilldelades varsitt ärofyllt stipendium.

Publicerad:

Uppdaterad:

Folkmusik

Bingsjöstämman går av stapeln första onsdagen i juli varje år. I samband med festligheterna delas även två stipendier ut till lovande unga musiker: Päkkos Gustafstipendiet och Pål Olles fiol.

Alvina spelar ösigt, oväntat och vemodigt finstämt

Årets mottagare av Päkkos Gustafstipendiet är Alvina Herbinger Rygne från Örebro, ”för ett rikt och känsligt låtspel som målar klangvärldar och talar i nuet, på egen hand och i samspelet med andra.”

Hennes musikaliska resa började i den lokala musikskolan. Kopplingen till Dalarna och folkmusiken växte sig stark under tio år med Musik vid Siljan och kursen ”Låtspel för barn och ungdom”. Efter studier på Skurups folkhögskola och Kungliga musikhögskolan är nu Alvina en fullfjädrad spelman och musikant som tycker om både det ösiga och oväntade liksom det vemodigt finstämda. Det spontana musikaliska möte och kommunikationen som kan uppstå när man jammar med en annan musiker ligger henne extra varmt om hjärtat.

Helmer spelar i buskspel och till dansgolv

Stipendiet Pål Olles fiol till delas Helmer Högberg från Övre Gärdsjö, ”för ett spel och ett sätt med djup och bredd, som en ung traditionsbärare som tagit till sig och utövar musiken med samma självklarhet som tidigare generationers spelmän.”

Helmer har vuxit upp med starka folkmusiktraditioner på båda sidor av släkten. Med en fot i Rättviksmusiken och den andra i Medelpads folkmusikmiljö har intresset att spela med andra vuxit sig starkt. Han har fyllt på sin musikaliska ryggsäck med kunskap från Rättviks musikskola och vännerna i ungdomsensemblen Mittfolk – och naturligtvis i stor utsträckning från den spelande familjen. Efter studenten väntar värnplikten och Påhl Olles fiol kan förhoppningsvis användas i såväl buskspel som till dansgolv när Helmer är hemma på permission.

Om stipendierna

Päkkos Gustafstipendiet

Päkkos Gustafstipendiet består av två delar: En penningsumma om 10 000 kronor som delas ut av föreningen Bingsjöstämman och Päkkos Gustafs fiol som lånas ut av Leksands Sparbank. Stipendiaten får låna Päkkos Gustafs fiol under året, för att nästa år lämna över den till nästa stipendiat.

Påhl Olles fiol

Påhl Olle, legendarisk spelman från Östbjörka, stilbildare, förebild för en hel generation spelmän. När han gick ur tiden 1987 instiftades stipendiet Påhl Olles Fiol som delas ut av Leksands Sparbank och Folkmusikens Hus. Stipendiet består av att en ung spelman under ett år får ha fiolen i sin ägo, för att under Bingsjöstämman lämna över den till nästa års stipendiat.

Om Leksands Sparbank

Leksands Sparbank är en fristående Sparbank utan aktieägare. Vi delar ut vår vinst till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Självklart erbjuder vi allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.

Senaste nyhetsartiklar