Skriv sökord

Vadstena Sparbank: Ny våg av bankbedrägerier mot äldre Vadstenabor

I samhället
Mikael Engdahl, vd, Vadstena Sparbank

Senast uppdaterad: 3 september, 2020

Vadstena Sparbank har fått kännedom om att många av deras kunder just nu blir uppringda av bedragare. Det är framför allt äldre personer som utsätts. De senaste dagarnas händelser kan närmast beskrivas som en våg av försök till bankbedrägerier.

– Vi vill varna för det här aktuella och delvis nya tillvägagångssättet när det gäller bankbedrägerier. Kunder som insett att de blivit uppringda av bedragare har hört av sig till oss för att uppmärksamma detta och varna andra kunder för vad som nu tyvärr pågår, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank, och fortsätter:

– Det verkar vara Vadstena som nu är särskilt utsatt för den här omgången av bedrägeriförsök. De 20-tal kunder som nu ringt oss på banken och berättat att de utsatts för bedrägeriförsök är framför allt Vadstenabor, och de är dessutom äldre personer. Sannolikt har många fler blivit uppringda av bedragare än de som kontaktat oss. Vi har informerat Motalapolisen och varnat för det här tillvägagångssättet.

Bedragare ringer upp och påstår att de är från banken, och meddelar att kunden inte svarat på mejl som är akut avseende bankdosan. Vid detta tillfälle ber de kunden att bekräfta eller uppdatera sin dosa genom BankId. Bedragarna vill på detta vis komma åt koder från inloggningsdosan till internetbanken eller att man loggar in med Mobilt BankID.

Bedragaren är oftast förtroendeingivande och ”hjälpsam” och den uppringda kunden kan lätt känna sig stressad i den här situationen. Men om du får den här typen av samtal – lägg genast på. Lämna aldrig ut personnummer och koder via telefon, sms, mejl eller via sociala medier. Och om du ändå råkat lämnat ut koder, kort- eller kontouppgifter – kontakta omedelbart banken.

– Allt handlar om att bedragaren vill få kunden att logga in på sin internet- eller mobilbank. Men hur trovärdiga historierna än verkar så är det bara bluff. Banken ringer aldrig upp och ställer frågor om kundens koder eller ber kunden att logga in. Aldrig någonsin, säger Mikael Engdahl.

För ytterligare information, kontakta: Mikael Engdahl, vd Vadstena Sparbank
Tel: 0143-755 15, mobil: 070-318 38 15
E-post: mikael.engdahl@vadstenasparbank.se

Om Vadstena Sparbank – kundernas bank
Vadstena Sparbank grundades 1839 och är verksam i Vadstena med omnejd. 15 medarbetare jobbar på kontoret i Vadstena. Banken har 12 500 kunder. Privatpersoner och företag erbjuds tjänster inom bank, försäkring, fastighetsförmedling och juridik.

Vadstena Sparbank har inga aktieägare, utan är en fristående och självständig sparbank. Det är kunderna tillsammans som genom utsedda huvudmän bestämmer och har inflytande över banken. Delar av vinsten går tillbaka till det lokala samhället. Affärsvolymen, d v s summan av in- och utlåning, är 9 miljarder kronor. Mer info på www.vadstenasparbank.se