
Senast uppdaterad: 1 februari, 2021
Behovet av högre kunskaper inom ekonomi och entreprenörskap hos morgondagens vuxna ökar och som en följd ökar även kraven på dessa ämnen i läroplanen. Nu tar Sparbanken Tanum och Ung Företagsamhet Fyrbodal klivet ut i skolorna i Dingle, Hällevadsholm och hela Tanums kommun för att hjälpa till med utbildningen kring ekonomi och entreprenörskap.
Europeiska Unionen (EU) har beskrivit att förmågan kring att komma på nya idéer och omvandla dem till värde för andra är nyckelkompetenser inför framtiden. Samtidigt har forskning på entreprenöriellt lärande bevisat att undervisning i ekonomi och entreprenörskap inte bara ökar självsäkerheten, kreativiteten, skolengagemanget och den inre motivationen hos barn och ungdomar, utan också leder till att de får lättare för att etablera sig på arbetsmarknaden, får högre inkomst och upprätthåller en god ekonomi i framtiden. Samtidigt är ekonomi fortfarande bara en liten del i ämnet Hem- och Konsumentkunskap och i många skolor i Sverige är entreprenörskap fortfarande bara ett begrepp. (se bifogat material och länkar).
Därför kommer nu Sparbanken Tanum och Ung Företagsamhet Fyrbodal i ett nytt samarbete att satsa på skolorna i Dingle, Hällevadsholm och hela Tanums Kommun. Elever i årskurs 3, 6 och 9 kommer få utbildning i ekonomi och entreprenörskap av representanter från både banken och Ung Företagsamhet Fyrbodal. Sparbanken Tanum har i många år hälsat på i årskurs 3 i skolorna för att spela det egenproducerade spelet ”miniprenören” där eleverna får lära sig att tänka entreprenöriellt genom att ”leka” entreprenör för en dag tillsammans med en representant från banken. Detta uppskattade koncept kommer att fortsätta. Med hjälp av Ung Företagsamhet Fyrbodal som Sparbanken Tanum också sponsrar kommer det nu även göras insatser i årskurs 6 och 9.
– I läroplanen står väldigt mycket om entreprenöriellt lärande och det är ju kanske inte helt enkelt för skolorna att lösa detta själva. Det är här vi kommer in i bilden. Genom denna satsning kan vi hjälpa skolorna i norra Bohuslän att uppnå läroplanens mål, säger Henrik Carlsson, marknadschef på Sparbanken Tanum och initiativtagare till projektet.
I årskurs 6 kommer eleverna få lära sig vad en entreprenör är och sedan lära känna ”sin egna” entreprenör genom att hitta behov samt skapa och presentera sina egna idéer. I årskurs 9 kommer eleverna få lära sig om hushållsekonomi, hur man gör och håller fast vid en budget och hur hushållsekonomin i sin tur samspelar med samhällsekonomin. Detta i samband med att eleverna får fundera över framtiden, karriärvägar och sina egna förmågor.
– 45% av Sveriges grundskolor har lärare som har registrerat sig hos oss och nu får norra Bohuslän möjligheten att ta del av detta på en högre nivå än tidigare. Novus gjorde en undersökning på våra lärare som bland annat visade att uppemot 9 av 10 tyckte att detta utgör ett roligt moment i undervisningen som dessutom sparar tid i deras arbete. Genom denna fantastiska satsning som görs tillsammans med Sparbanken Tanum så kommer vi ge elever och lärare rätt förutsättningar för att inkludera entreprenörskap i undervisningen. Detta är ett viktigt steg för att forma framtidens entreprenörer och medarbetare i norra Bohuslän, säger Johan Sandahl, regionchef på Ung Företagsamhet Fyrbodal.
Från Sparbanken Tanums håll har man ett tydligt mål med satsningen:
– Företagsamheten i norra Bohuslän är mycket stor och så vill vi att det ska fortsätta, inte bara imorgon, utan i en lång tid framöver. Vi går in med en rejäl summa pengar och framförallt med vår tid och vårt engagemang. Våra anställda kommer vara ute i skolorna tillsammans med Ung Företagsamhet Fyrbodal och göra det de kan allra bäst – snacka ekonomi på ett lättförståeligt sätt. Om vi så bara gör ett barns framtid lite bättre, så är det värt alla våra ansträngningar, avslutar Henrik Carlsson.
Effekter av utbildning i entreprenörskap: https://ungforetagsamhet.se/sites/default/files/general_files/effekter_av_utbildning_i_entreprenorskap_0.pdf
Skolverket
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/arbeta-med-entreprenorskap-i-grundskolan
Artikel från GP tidigare iår:
https://www.gp.se/ekonomi/entrepren%C3%B6rskap-i-skolan-%C3%A4mnet-som-f%C3%B6rsvann-1.25166143
- lena.karlsson@sparbankerna.se
Följ oss: