Sparbanken Tanum har blivit en lokal nyhetskanal

Sparbanken Tanum använder sig av Facebook för att sprida vad de gör men framförallt vad deras kunder gör. Varje dag lägger de upp ett inlägg om ett lokalt företag, förening eller person. Detta har gjort att banken har stor spridning och flera tusen som läser inläggen dagligen.

För tredje året i rad arrangerades konferensen Someday (Social Media Day) i tisdags på Färgfabriken i Stockholm. I år var det talare från stora bolag som Microsoft, Facebook, Systembolaget och så Henrik Carlsson från lilla företaget med det stora hjärtat, Sparbanken Tanum. Henrik var inbjuden för att berätta om hur ”den lilla banken klår storbankerna i engagemang med hästlängder”.

Henrik Carlsson är marknadschef på Sparbanken Tanum sedan 2011. Han kom in på banken med en idé om att helt förändra deras marknadsstrategi, främst genom att satsa på ”Content Marketing” (innehållsmarknadsföring).

 

Superlokala nyheter engagerar många

Henrik förklarar att det är viktigare med rätt följare än många, eftersom de rätta är de engagerade som sprider det vidare till sina vänner.

– Vi kör superlokala nyheter som engagerar lokalt. Vi finns i Tanumshede, Grebbestad och Hamburgsund och skriver om det som händer där, det blir lite av lokalt skvaller också, säger Henrik.

En av anledningarna till att de såg chansen att bli en lokal nyhetskanal och lyckats bli det är att TV4 har lagt ner sin lokalstation och tidningarnas lokalnyheter blir allt färre.

– Eftersom vi berättar om företagen och de berättar om varför de gillar banken så blir det en vinn-vinn situation, berättar Henrik och fortsätter. Ambitionen är att vara en motor i området. Går det bra för företagen så går det bra för banken.

 

Med humor upplevs banken mer folklig

En del av Sparbanksidén är att ge tillbaka till bygden där banken har sin verksamhet, och det gör Sparbanken Tanum genom många olika projekt som de också skriver om. En anledning till att de också lyckats så bra med spridningen är själva innehållet. Det görs av Carolina Björk, som är marknadsassistent på banken. Hon både skriver, filmar och fotar och både hon och Henrik, som ibland även får agera framför kameran, är inte rädda för att bjuda på sig själva och göra inslag med humor.

– Några är livrädda att vi inte kommer upplevas som seriösa om vi lägger upp en film där personalen ”flossar”, men det gör bara att vi upplevs mer folkliga, avslutar Henrik som bjudit på mycket inspiration, tankar och skratt under sitt framförande på Someday.

www.sparbankentanum.se

Senast uppdaterad: 
2018-10-11