Skriv sökord

Sparbanken Sjuhärad lyfter värdegrundsfrågor tillsammans med gymnasieskolorna

I samhället Skola
Våra Möjligheters Dag, Sparbanken Sjuhärad, Nadim
Föreläsning med polisen och debattören Nadim Ghazale för gymnasieklasser på Våra Möjligheters Dag.

Senast uppdaterad: 12 oktober, 2022

Efter ett och ett halvt års planering kunde Våra Möjligheters Dag äntligen genomföras. Totalt fick 2 500 första års gymnasieelever i bankens verksamhetsområde en heldag på temat mångfald, inkludering och tillhörighet.

Våra Möjligheters Dag är en utveckling av det tidigare konceptet Mina Möjligheters Dag som riktade sig till samma målgrupp. Skillnaden är att det nya konceptet är digitalt och att lärarna får med sig verktyg som de sedan kan fortsätta att arbeta med i klassrummen.

– I nio år har vi bjudit in 2 500 elever att lyssna på föreläsningar av flera kända profiler som pratade om sina personliga resor. Under pandemin fick vi möjlighet att utveckla konceptet och skolan kom tidigt med förslaget att gå från ”jag” till ”vi”. Men vi utgår fortfarande från vad som står i läroplanen, säger Emelie Johansson, projektledare Våra Möjligheters Dag.

Våra Möjligheters Dag genomfördes den 11 oktober i alla klassrum. Klassen jobbade först med en workshop kring värdegrundsfrågor med utgångspunkt i moraliska dilemman, som är framtagen av Urban Björn. Därefter lyssnade alla på en föreläsning med polisen och debattören Nadim Ghazale. Han pratade om makt, med medskicket till eleverna att identifiera sin egen makt, och hur man använder den för att påverka andra – positivt eller negativt.

– Skolorna har ett uppdrag att prata om de här frågorna enligt läroplanen, men det är inte lätt för enskilda lärare att hitta formerna för hur det ska genomföras. Därför jobbade vi nära skolarna för att skapa ett material som de verkligen hade nytta av. Vi är väldigt stolta över vårt långa och framgångsrika samarbete med skolan. Vi känner att vi kan vara med och göra skillnad, säger Victor Fridén, chef Marknad och Kommunikation på Sparbanken Sjuhärad.

Under vårterminen kan elever sedan ansöka om ett stipendium, där frågan är ”Hur motverkar vi segregation i vår stad?”. Arbetet görs sedan i klass eller grupp. Även skolpersonal kan nomineras till ett eget stipendium där goda insatser för att främja en positiv värdegrund premieras.

Dela sidan: