Skriv sökord

Sparbanken Boken rullar ut till kunderna

Aktuellt I samhället

Färre kunder kommer till bankkontoren, men många behöver fortfarande hjälp med sina banktjänster. Då kom vd Christina Hartzell på idén med en bankbuss.

– Tanken med bussen är att skapa möjlighet till fler möten och göra nytta för bygden genom att kunna träffa kunder som har svårt att ta sig till oss. Sen ser vi den även som en ”rörlig reklamplats”, berättar Christina Hartzell, vd på Sparbanken Boken.

Sparbanken Boken har haft bussen sedan i somras och hittills mest använt den vid olika events, som när bankens föreningskunder anordnar aktiviteter och vill ha banken på plats. Banken har även använt den när flera anställda ska iväg på möte eller annan sammankomst.

Inspirerad av bokbussen

– Nu under våren ska vi prova att ta nästa steg, och då är det tanken bokbuss/blodbuss som ligger som grund. Vi håller på att arbeta fram ett ”körschema” som vi ska lägga upp på vår hemsida, där till exempel äldre personer i de små byarna i vårt område ska kunna se att ”på tisdag kommer banken till oss i Åsljunga” och då kan de komma dit och få hjälp med de digitala tjänsterna, boka ett möte på banken, digital onboarding, göra inventeringen i rådgivningsstöd eller ansöka om lån digitalt med mera.  

Någon kontanthantering förekommer inte i bussen och tanken är heller inte att ha fullständiga rådgivningsmöten. Första turen av ”bankbuss on tour” går 5 mars och stannar på tre ställen.

Inredningen i bussen är gjord för samtal, så man kan sitta upp till fem personer vända mot varandra med ett runt bord i mitten.

– Den är jättefin!! Avslutar Christina

www.sparbankenboken.se