Sparbankerna blickar in i framtiden i Almedalen

Elisabeth Svantesson, Cecilia Skinsley och Erik Thedéen är några av deltagarna som siar om den ekonomiska framtiden i Sparbankernas seminarier och Heta stolen-samtal under Almedalsveckan:

I huvudet på en finansminister? Tisdag klockan 15.00-15.30, Hansaplan
Vem är finansminister efter valet? Vilken riktning kommer svensk ekonomi ta efter valet?
Elisabeth Svantesson, (M) ekonomisk-politisk talesperson blir utfrågad av Jan Wifstrand om vad som händer efter valet om hon blir finansminister.

Är en ny bankkris på väg? Torsdag klockan 13.30-14.00, Hamnplan plats 207
Erik Thedéen, generaldirektör Finansinspektionen frågas ut av Jan Wifstrand om vad som händer med ekonomin i världen. Är en ny kris på väg?

Behöver vi en e-krona? Onsdag klockan 15.00-15.30, Hansaplan
Cecilia Skingsley, vice riksbankschef Riksbanken frågas ut av Bo Lundgren, vice ordförande Sparbanken Skåne om varför Riksbanken tagit fram förslag på en statlig e-krona.

Kan vårt sparande rädda jorden? Onsdag klockan 13.30-14.30, Hansaplan
Vilket ansvar och vilka möjligheter har fondbranschen att driva på mot ett mer hållbart samhälle?
Ragnar Unge, vd Svanen, Tove Zander, vd Unga Aktiesparare, Liza Jonson, vd Swedbank Robur Fonder, Magnus Olsson, dr finansiell ekonomi och vd Dalslands sparbank, Lena Ek, ordförande Södra och Marcus Svedberg, Stockholm Sustainable Finance Centre diskuterar.

Är Bitcoin en fara för ekonomin? Onsdag klockan 16.00-17.00, Hansaplan
Moa Langemark, senior analytiker Konsumentskydd Finansinspektionen, Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord och Anne Graf, vd Hydro66 reder ut vad kryptovalutor är och hur de påverkar vår ekonomi i framtiden.

Vad innebär Brexit för lokalsamhället? Torsdag klockan 15.00-15.20, Hamnplan plats 207
Mindre än ett år kvar till Brexit, vad innebär det för Sverige? Jennie Nilsson (S), Näringsutskottets ordförande och Rickard Ydrenäs, grundare Brexitpodden reder ut vad som händer.

Finns bankkontoren kvar 2025? Torsdag klockan 12.00-12.20, Hamnplan plats 207Frågan ställs till Alfred Appelros, talesperson Företagarnas Unga Nätverk och Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord. Hur ser framtidens bankmöten ut i och med den snabba digitala utvecklingen?

För oss är varje stad en huvudstad!

Sparbankerna arrangerar 26 seminarier under Almedalsveckan. Vi vill lyfta ämnen som tar tillvara på landets hela potential även bortom storstäderna. Ökat företagande, ökad växtkraft och höjd livskvalitet i hela landet. Sveriges 60 sparbanker är lokala banker och för dem är ortens livs- och växtkraft värdefull. Därför arrangerar vi seminarier som lyfter dessa frågor.

Här kan du ta del av hela seminarieprogrammet: https://sparbankerna.se/almedalen-2018

Sparbankernas hela seminarieprogram