Småföretagens förväntningar på tillväxt minskar

I fjol hade småföretagen höga förväntningar på tillväxt men varken sysselsättning, omsättning, orderingång eller lönsamhet har utvecklats så som de räknade med. Även om småföretags-konjunkturen fortfarande är stark talar de flesta siffrorna för att toppen har passerats. Det visar Småföretagsbarometern som presenteras av Sparbankerna, Företagarna och Swedbank.

– Den internationella oron med hot om handelshinder i kombination med svårigheterna att rekrytera har gjort att många företag lagt sina expansionsplaner på is, säger Johan Kreicbergs, företagarekonom på Sparbankerna och Swedbank.

Inbromsning av småföretagens tillväxt är inte definitiv. Fortfarande tror majoriteten av företagen på fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Frågan är bara om planerna kan realiseras under det kommande året.

– Resultaten är oroande och borde vara en väckarklocka för våra politiker. Många företag vittnar både om svårigheterna att rekrytera och att kostnaderna för att anställa är för höga. Strukturreformer för att möta utvecklingen kommer vara helt nödvändiga, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.

Det näst största tillväxthindret, efter svårigheterna att hitta rätt personal, är tuff konkurrens. I årets undersökning fick företagen frågan om vilken typ av konkurrens som påverkade dem mest. Av svaren framgick att det främst var konkurrens från nya försäljningskanaler.

– Det är tydligt att digitalisering och e-handel förändrar förutsättningarna för många småföretag. Men utvecklingen skapar också möjligheter. För många företag innebär den tekniska utvecklingen att kostnaderna sänks och verksamheterna kan bedrivas mer effektivt, säger Johan Kreicbergs.

Även om det finns en del hinder ser fortfarande sju av tio företag goda möjligheter att expandera sin verksamhet och hela 90 procent svarade i undersökningen att de vill växa.

– Småföretagen har skapat 4 av 5 nya jobb i Sverige under en överskådlig tid. Förhoppningen är att småföretagsfrågorna kommer högt upp på den politiska agendan under månaderna fram till valet. Hur väl företagen lyckas klara utmaningarna med internationell oro, flaskhalsar och nya former av konkurrens är avgörande för utvecklingen av Sveriges välstånd, säger Daniel Wiberg.

För mer information

Johan Kreicbergs, företagarekonom på Sparbankerna och Swedbank, telefon 076-802 59 89

Om Småföretagsbarometern

Småföretagsbarometern är Sveriges största och äldsta konjunkturundersökning som redovisar hur Sveriges småföretag på riks- och länsnivå uppfattar konjunkturen, tillväxtförutsättningarna och deras förväntningar om den närmaste framtiden. Därmed är det företagarnas egna uppfattningar om konjunkturläget som kommer till uttryck i redovisade index för konjunkturen. Småföretagsbarometern, som genomförts sedan 1985, omfattar 4 000 företag inom det privata näringslivet med 1–49 anställda. Småföretagsbarometern produceras en gång om året i samverkan mellan Sparbankernas Riksförbund, Företagarna och Swedbank.

Riksrapporten Småföretagsbarometern 2018