Sparbankernas dubbelseger – nöjdast privat- och företagskunder igen

Sparbankerna är återigen bäst i klassen. Sveriges 57 Sparbanker med över 180 bankkontor rankas högst – både av privatkunder och företagskunder. Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Sparbankerna har hållit tätpositionen inom kundnöjdhet de senaste åren.

Publicerad:

Uppdaterad:

Det framgår av den färska bankstudien Svenskt kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.

Sparbankerna får högst kundnöjdhet; 75,1 procent av sina privatkunder och 72 procent när det gäller företagskunder. Resultatet ligger flera procentenheter högre än efterföljande bank både för privat- och företagskunder.

– Vi känner en stolthet över att vi år efter år leder utvecklingen. Våra främsta framgångsfaktorer är nära relationer med kunderna, lokalkontor runt om i landet samt att vi ger tillbaka pengar till bygdens utveckling och tillväxt. Men kundnöjdhet är en färskvara. Vi är fortsatt ödmjuka och jobbar vidare för att befästa Sparbankerna som Sveriges bästa bankalternativ, säger Björn Elfstrand, vd Sparbankernas Riksförbund.

Sparbankerna har drygt två miljoner kunder runt om i landet. Många av dessa finns utanför storstäderna.

SKI 2024

Bidrar till samhällets utveckling lokalt

När Sparbankskunderna tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar 4 av 5 eller 81,5 procent att de anser det.

Kunder i Sparbankerna tycker att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor. 63 procent av kunderna har det senaste året besökt ett kontor. Samtidigt uppger 94 procent att de använder internetbanken.

– Här ser vi storheten i vår affärsidé. Framgångsreceptet är att ha en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, kontor dit kunderna kan gå för rådgivning i större frågor och känna trygghet, samt en digital närvaro för enklare ärenden, säger Björn Elfstrand.

Dela sidan:

Senaste nyhetsartiklar