Matproduktion viktigt för tillväxten på landsbygden

Sparbanker gillar idéer och det lokala företagandet och vill därför medverka till att hela kedjan av matproduktion blir en ännu mer betydelsefull tillväxtfaktor på landsbygden. Intresset för mat och var maten kommer ifrån startar ofta i hemmet, vid matlagning och i samtalet kring matbordet.

– Sparbanken har alltid samarbetat, finansierat och stöttat lantbruk och matproduktion och vi känner oss som en naturlig partner till samtal om matens roll, säger Joacim Lindgren, vd, Sörmlands Sparbank

I år uppmärksammar vi måltiden med aktiviteter på Stockholms centralstation torsdag 15 oktober kl. 11-14. Det bjuds på miniföreläsningar, musik och naturligtvis soppa och nygräddade bröd från flera Stockholmsbagare. Invigning sker klockan 11.00 under ledning av Chris Heister, Stockholms läns landshövding.

Det är Måltidsakademien som tillsammans med en grupp utvalda aktörer årligen uppmärksammar Måltidens dag med ett event där det bjuds på bröd, soppa och underhållning. I år är det 16 år sedan Måltidens dag startade just på centralstationen i Stockholm.

Vid årets firande kommer flertalet kända personligheter kåsera kring mat och bröd. På scenen ser vi professor Carl Jan Granqvist, folkvettsexpert Magdalena Ribbing och professor Stephan Rössner prata måltid, vett och etikett och matens betydelse för hälsan. Catarina Bennetoft från Brödinstitutet pratar om bröd och av Sparbankerna får vi höra Ewa Andersen och Öivind Neiman prata om matens betydelse för tillväxten på landsbygden.

Måltidens dag talarprogram:

11.00 - 11.15 Invigning med Stockholm Läns Landshövding, Chris Heister samt musik med 15 oktober orkestern

11.15 – 11.25 Stephan Rössner, professor

11.35 – 11.45 Catarina Bennetoft, Brödinstitutet

11.50 – 12.00 Maria Donis, Svensk Fågel

12.00 – 12.10 Musik med 15 oktober orkestern

12.10 – 12.20 Carl-Jan Granqvist, professor

12.20 – 12.30 Ewa Andersen, Sparbankerna

12.30 – 12.40 Magdalena Ribbing, Etikettexpert

13.00 – 13.10 Stephan Rössner, professor

13.10 – 13.20 Catarina Bennetoft, Brödinstitutet

13.20 – 13.30 Musik med 15 oktober orkestern