Skriv sökord

Hållbarhetscoacherna banar väg för Sparbankernas utveckling

Aktuellt Hållbarhet
Hållbarhetscoacherna
Marika Olsson Hållbarhetscoach på Skurups Sparbank

Senast uppdaterad: 27 maj, 2021

Samarbetet mellan Sparbankernas Riksförbund och Sustainergies fortsätter skapa värdefulla utbyten mellan Sparbanker och studenter. Marika Olsson är masterstudent i strategiskt miljöarbete på Lunds universitet och har jobbat som hållbarhetscoach på Skurups Sparbank. Under det senaste halvåret har hennes insatser banat väg för viktig utveckling i bankens hållbarhetsarbete.

Sedan 2016 har Sparbankernas Riksförbund samarbetat med Sustainergies för att matcha drivna studenter inom olika studieområden med Sparbanker som behöver stöd i hållbarhetsarbetet. I rollen som hållbarhetscoach får studenten hoppa in och självständigt driva projekt som är skräddarsydda efter Sparbankens behov. Studenterna rekryteras av Sustainergies som även utbildar, vägleder och stöttar dem under hela uppdragets gång.

Det har sedan start varit ett framgångsrikt koncept där Sparbanker och studenter hjälpt varandra att utvecklas. Marika Olsson läser en masterutbildning i strategiskt miljöarbete och ville få möjlighet att testa sina teoretiska kunskaper i praktiken, och Skurups Sparbank behövde hjälp med att utvärdera sitt hållbarhetsarbete.

– Det är en bra match! De banker som behöver stöd i hållbarhetsarbetet kan få prisvärd hjälp från en taggad student som vill lära sig mer och få arbetslivserfarenhet, säger Marika.

Helhetsgrepp över hållbarhetsarbetet

Marikas uppdrag var att utforma en hållbarhetsredovisning åt Skurups Sparbank för år 2019, och som Sparbank är samhällsnyttan en viktig del av verksamheten. Marika förklarar att banken sedan innan har haft en stark närvaro i lokalsamhället. De stöttar förbättrande samhällsinsatser och har en tradition av social och ekonomisk hållbarhet men hade inte arbetat aktivt med begreppet hållbarhet tidigare, och relativt lite med miljömässig hållbarhet.

– Banken hade mindre kunskap om ekologisk hållbarhet kopplat till deras verksamhet. De behövde hjälp med att få ett helhetsgrepp över hållbarhetsarbetet och definiera vad de gör som bidrar till ett mer hållbart samhälle, och vad de kan göra ännu mer av. Det var det jag slutligen presenterade i hållbarhetsredovisningen.

I år har arbetet för hållbarhetscoacherna skett helt på distans, men Marika har ändå haft regelbunden kontakt digitalt med sin kontaktperson på banken. Nu när projektet är avslutat är hon nöjd med resultatet. Efter att ha presenterat hållbarhetsredovisningen för 2019 fick hon förfrågan om att göra en till för 2020, så sammanlagt har hon bidragit med två hållbarhetsredovisningar och en bilaga med förbättringsmöjligheter för bankens hållbarhetsarbete.

– Jag känner att mina åsikter och kunskaper har varit värdefulla. Bankens goda bemötande gjorde att jag inte kände mig som “bara en student”. I början hade jag svårt att se resultatet framför mig och var nervös över att göra arbetet helt på egen hand, men det var samtidigt spännande och min bild är att både jag och banken är nöjda med resultatet.

Dela sidan: