Skriv sökord

Flermiljonsatsning i Ydre – Sparbanken öppnar dörren till modern mötesplats

I samhället
– Fantastiskt! Satsningen talar också för att det här kontoret kommer att överleva på sikt. Det är vi jättetacksamma för i bygden, säger sparbankskunden Anna-Karin Klenell Hjerm, Rydsnäs. Här välkomnad av Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank.

Senast uppdaterad: 9 februari, 2021

Samtidigt som storbanker lägger ned sina lokalkontor gör Kinda-Ydre Sparbank tvärtom och satsar. Nu är den omfattande renoveringen och ombyggnationen färdig. Den lokala sparbanken öppnar upp för en ny och modern mötesplats på bankkontoret i Österbymo.

– Det känns jättebra! Storsatsningen innebär en investering på cirka 7 miljoner kronor. Vi är en lokal sparbank som väljer att fortsätta satsa lokalt för att vara attraktiva för våra kunder, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank.

Förändring av bankverksamheten pågår ständigt på ett eller annat sätt. För ett par år sedan byggdes bankkontoret i Kisa om med gott resultat och har blivit mer öppet och inbjudande. Därefter var det läge att modernisera och bygga om för kundanpassade mötesplatser på bankkontoret i Österbymo.

– Ambitionen var att skapa en trivsam atmosfär med det personliga mötet som ledstjärna, en målsättning som vi har på alla våra bankkontor. Det tycker jag att vi har lyckats med, säger Johan Widerström.

Oavsett vilket av de lokala bankkontoren som Kinda-Ydre Sparbanks kunder kliver in i, så ska de känna igen sig. Färgerna och möblemanget ska följa samma stil och kontoren ska vara lika moderna och välkomnande mötesplatser.

– Samhället förändras hela tiden och vi måste anpassa bankverksamheten med tanke på kundernas förändrade beteende. Fler kunder än någonsin väljer bokade möten framför drop in. Det är framför allt i det personliga rådgivningsmötet vi har vår styrka.

Samtidigt fortsätter kunderna att i allt högre utsträckning använda sig av de digitala banktjänsterna. Att i det läget göra en storsatsning på fysiska kontor kanske får en och annan att höja på ögonbrynen, men Johan Widerström ser inget motsatsförhållande:

– De digitala tjänsterna underlättar i vardagliga bankärenden. Men när kunderna behöver rådgivning – kanske för en större investering eller bostadsaffär – då är det personliga mötet ovärderligt oavsett om det sker fysiskt eller digitalt, säger Johan Widerström, och tillägger:

– Nu har vi skapat plats för fler mötesrum med kunden i fokus. Det underlättar för oss att fortsätta vara bättre än andra banker på att personligen hjälpa våra kunder med kompetent rådgivning.

Kinda-Ydre Sparbanks fortsatta satsning på fysiska bankkontor – samtidigt som andra banker lägger ned sina kontor på landsbygden – är starkt förknippat med den grundläggande sparbanksidén.

– Vi vill finnas nära våra kunder. Det finns en tradition att vi är på de här orterna, det är en del av sparbankens själ. Därför känns det extra roligt med satsningen på bankkontoret i Österbymo, säger Johan Widerström.

Det omfattande byggprojektet har skett i två etapper. Först på bottenvåningen för att sedan fortsätta på övervåningen. Lokala entreprenörer har anlitats för att hjälpa till med ombyggnationen.

Dela sidan: