Skriv sökord

Bjursås Sparbank, Leksands Sparbank, Norrbärke Sparbank och Södra Dalarnas Sparbank: Här finns Dalarnas mest nöjda bankkunder

Aktuellt I samhället SKI

Senast uppdaterad: 29 september, 2020

Årets stora kundnöjdhetsundersökning av bankbranchen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) visar att banker med lokalt engagemang, närhet till sina kunder och ett bra utbud av digitala tjänster får högst betyg av sina kunder.

I topp av kundnöjdhetsmätningen finns Sveriges sparbanker.
“Sparbankerna (som grupp) får ett stärkt betyg av sina privat- och företagskunder och kommer bäst ut i årets generella ranking. Sparbanksidén om att vara en viktig del av det lokala samhället i kombination med välfungerande digitala tjänster samt en nära och personlig service har ett år som detta särskilt uppskattats av kunderna”, skriver SKI i ett pressmeddelande.

Att vara både digital och nära ger nöjda kunder
SKI skriver i sin rapport att bankkunderna i större och större utsträckning värderar digitala tjänster samtidigt som de efterfrågar lokalt engagemang och lokal närvaro.

“Kundupplevelser som kopplas till ett fysiskt kontor, personliga möten och olika kontaktcenter (telefonbank eller motsvarande) har större effekt på nöjdhet och lojalitet. Det räcker alltså inte med välutvecklade digitala tjänster för att skapa närhet till sina kunder.”, skriver SKI i pressmeddelandet.

Dalarnas sparbanker får höga betyg av sina kunder
I Dalarna finns fyra sparbanker, Bjursås Sparbank, Norrbärke Sparbank, Leksands Sparbank och Södra Dalarnas Sparbank, som alla får höga betyg av sina kunder. Björn Rinstad, VD på Leksands Sparbank tror att lokal närvaro, engagemang och kunskap om marknaden är extra viktigt utanför storstäderna.
– Sparbanksidén, att utveckla bygden där vi verkar, är 200 år gammal men ligger verkligen rätt i tiden. När storbankerna minskar sin närvaro utanför de större städerna tror jag fler, både privatpersoner och företag, förstår hur viktigt det lokala engagemanget är, säger Björn.

Mest nöjda bankkunder privat – banker med kontor i Dalarna (poäng)
Sveriges sparbanker som grupp (76,3)
Länsförsäkringar Bank (76,0)
Handelsbanken (70,4)
SEB (66,6)
Swedbank (60,8)
Nordea (60,1)

Dalarnas sparbankers individuella poäng privat: Bjursås Sparbank 86,9, Norrbärke Sparbank 85,2, Leksands Sparbank 81,6 och Södra Dalarnas Sparbank 77,9.

Mest nöjda bankkunder, företag – banker med kontor i Dalarna (poäng)
Sveriges sparbanker som grupp (73,2)
Länsförsäkringar Bank (71,1)
Handelsbanken (68,7)
SEB (64,4)
Swedbank (60,4)
Nordea (57,2)
Dalarnas sparbankers individuella poäng företag: Bjursås Sparbank 86,6, Norrbärke Sparbank 82,5, Leksands Sparbank 79,3 och Södra Dalarnas Sparbank 73,9.

SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fakta om sparbanker
Sparbankernas mål är att utveckla samhället i sitt verksamhetsområde genom kapitalförsörjning, att återinvestera vinsten i lokala utvecklingsprojekt och att verka för samhällsutvecklingen i stort.
Sparbanksidén firar i år 200 år, den första sparbanken i Sverige startades år 1820.
Det finns 58 sparbanker i Sverige och de flesta finns på mindre orter utanför storstäderna.
I Dalarna finns fyra sparbanker: Bjursås Sparbank, Norrbärke Sparbank, Leksands Sparbank och Södra Dalarnas Sparbank.

Läs mer om SKIs undersökning av bankbranschen i Sverige
SKI Bank: Den stora kundutmaningen är att vara både digital och nära

Kontaktpersoner
Björn Rinstad, VD Leksands Sparbank, 0247 886 75
Jonas Nyberg, VD Södra Dalarnas Sparbank, 0225 35 813
Ola Möllberg, VD Bjursås Sparbank, 023 70 58 69
Emma Nyhem, VD Norrbärke Sparbank, 0240 59 10 14